Tips voor stemgebruik

De volgende adviezen zijn goed voor iedereen, of u nou last heeft van uw stem of niet:
•    Drink voldoende water. Water is goed voor het hele lichaam, maar helpt ook voor de stemfuncties. Probeer 1 tot 1,5 liter water per dag te drinken.
•    Verminder het gebruik van cafeïne. Dit is voor sommige mensen heel moeilijk, maar cafeïne onttrekt water aan het lichaam, en ook aan de stembanden.
•    Verminder het gebruik van alcohol, ook dit onttrekt vocht aan het lichaam.
•    Niet roepen of schreeuwen. Als u iemand wilt spreken die in een andere ruimte is of verder weg staat, kunt u er beter naartoe lopen. Let ook op het schreeuwen tijdens sportwedstrijden. Gebruik liever ratels of toeters als u wilt aanmoedigen, of zwaai met uw armen of met linten. Veel mensen roepen zelfs hun aanmoedigingen tijdens een sportwedstrijd op televisie. Behalve dat dit sfeerverhogend is, heeft dit geen effect op de prestaties van de sporters maar wel op uw keel en stem.
•    Geef uw stem af en toe rust. Als u voelt dat uw stem vermoeid is, stuur dan liever een email of een sms-je in plaats van dat u de ander belt.
•    Stoppen met roken! De stembanden en de larynx worden hierdoor erg geïrriteerd. Dit geldt ook voor het zogenaamd meeroken.
•    Pas op met kuchen en keelschrapen. Dit is iedere keer dat u kucht een aanslag op uw stembanden.
•    Ga niet fluisteren om uw stem te sparen. Fluisteren verhoogt namelijk de druk onder de stembanden en is hierdoor nog slechter voor uw stem dan gewoon spreken.
•    Probeer stress en spanning te verminderen. Deze bouwen de spanning in het lichaam op, en dit kan zich focussen rondom het keelgebied en de stembanden.
•    Als u langere tijd achtereen voor een grote groep moet praten, maak dan gebruik van stemversterking, bijvoorbeeld met een microfoon.
Ik kan u helpen met adviezen die voor u persoonlijk nog van belang zijn. Daarnaast help ik u uw stemgebruik aan te passen aan uw situatie zodat u het optimale uit uw stem kunt halen.

Voor kinderen zijn er nog een paar extra aandachtspunten:
•    Probeer geen gekke stemmetjes na te doen, zoals bijvoorbeeld Donald Duck of Calimero. De stem wordt hierbij erg belast. Dit geldt ook voor het nadoen van auto- en motorgeluiden tijdens het spelen.
•    Ook kinderen moeten voldoende water drinken. Dit vinden zij vaak moeilijker dan volwassenen.
•    Let op dat uw kind niet te veel schreeuwt op het schoolplein of tijdens sportactiviteiten.
•    Als uw kind graag zingt, let er dan op of er veel druk wordt opgebouwd in de keel tijdens het zingen.